onsdag 13. oktober 2010

Bildefortelling :o)

Hei og hå.
veldig fornøyd med å få lage bildefortelling! Det var meget morsjomt og interesant. Var spesielt artig siden jeg for en gangs skyld fikk  til noe uten for mye hjelp. Å lage disse fortellingene ( for jeg har jo laget fler ;.)) har vært kjempekult, for man finner nye detaljer å legge til eller ta bort for hver gang, og det er lett og la seg rive med!
Det jeg derimot synes er vanskelig er den dreieboka, den får jeg ikke "dreis" på.... meeen, får håpe man får det til etter hvert!
Dette er noe jeg kommer til å bruke med mine elever på skolen også, og i all hovedsak Engelsk siden det er det jeg underviser mest i. Jeg ser for meg flere måter å kunne bruke dette programmet på, og har tro på at det kan skape interesse for faget ved å bruke det! Det at elevene får mulighet til å jobbe med noe de er interesert i er jo for det meste motiverende, og dettte kan lett være en metode for å få med de som kansje før ikke har vært aktive i Engelsk.
Ser frem til å ta dette i bruk på skolen!  ;-)

3 kommentarer:

  1. Trivelig å lese om dine erfaringer med Photo Story. Du fiksa til og med konvertering av lydfiler.

    Dreieboka er et planleggingsverktøy for å få til en god story, ikke bare en rekke bilder. Bilder fra en tur eller natur trenger kanskje ikke så streng regi, men skal du fortelle ei historie eller fremstille noe faglig, blir resultatet bedre med planlegging. Hvis noe skal skrives eller sies til bildene bør det formuleres presist i dreieboka.

    SvarSlett
  2. Ser jo at du har gjort akkurat det samme som meg - laga dreieboka fordi det var et krav om det. Vi var så ivrige at vi gikk rett i gang med bildene og satte i sammen fortellingen. Vi hadde såpass god plan inne i hodet vårres at vi tok det på direkten. Og det var også så greit at hvis vi hadde lastet opp bilder vi likevel ikke ville bruke, sletter vi det bare. Og så kunne vi også laste opp flere bilder hvis vi syntes at vi manglet noe for å gjøre fortellingen fullkommen. Men jeg ser jo også poenget til Thomas. Særlig med tanke på å fremstille noe faglig.

    SvarSlett
  3. Tror den største utfordinga når det gjelder dreieboka er formatet. PS er et bedre program for bildeboka enn Word. Hadde du hatt et dedikert software program til å lage dreieboka - en mellomting mellom Windows fotogalleri og Word oppsettet. Der du kunne sluppet inn alle bildene fra ei mappe, delt bildene inn i forskjellige faser, da ville den få et praktisk brukergrensesnitt, som det er nå blir det for tungvindt å gå omveien via Word.

    SvarSlett